Hour of code; coderen voor kinderen.
Ik heb het de oud-Eurocommissaris mevrouw Neelie Kroes al verschillende keren horen zeggen: kinderen moeten leren coderen. In tv-programma’s waar ze verscheen was er steeds ook een jongen of meisje die enthousiast liet zien dat je zomaar kleuren en teksten van een website kunt aanpassen. En steeds was de presentator helemaal flabbergasted want hij of zij wist “helemaal niks van computers”. Neelie glimlachte dan beleefd en instemmend; zij snapte er immers ook niks van. Maar dat maakte haar boodschap niet minder belangrijk en urgent. Kinderen behoren in dit informatietijdperk te leren wat de digitale (on)mogelijkheden en bedreigingen zijn. En hoe kun je dat beter doen dan door ze spelend te laten zien welke commando’s je aan een computer kunt geven.
Dat het niet gaat om een exclusief Nederlands idee bewijst een “Hour of Code”, een wereldwijde beweging om meer aandacht te geven aan digitale kennis bij kinderen en bij jongeren. Daarbij gaat het gelukkig niet alleen om het aanpassen van websites, maar ook om opdrachten te leren geven aan simpele robotjes. Kinderen leren zo de logica die in veel technische toepassingen zit, bijvoorbeeld een wasmachine of een thermostaat. En geleidelijk aan zullen ze ook de werking van het internet gaan begrijpen. En wie weet over een tijdje ook wel van het “internet of things”.
Veel (groot)ouders hebben in hun werkzame leven met computers gewerkt; zij kunnen hun kleinkinderen best wel een beetje begeleiden. En digibete grootouders: belangstelling tonen en de kinderen laten uitleggen wat ze geleerd hebben. Ga maar eens kijken naar de filmpjes. Of bezoek de website van hour of code of van codekinderen. Of bekijk de EU-variant.
Laat Neelie versteld staan en ga eens naar haar twitter of bezoek haar facebookpagina (vraag eventueel uw kleinkinderen hoe dat moet) en laat een berichtje achter. Wellicht gaan haar kleinkinderen het aan haar doorgeven.